In het hoefspoor van Kandinsky
We zijn ‘uitgevlogen’ en hebben onze vogelweken afgerond met heel wat vogelvoederplankjes, vetbollen, prachtige vogelkunstwerken en zelfs met een pannenkoek naar aanleiding van lichtmis.
Die prachtige vogelkunstwerken en de interesse erbij van alle kleuters om er zo eentje te komen maken, gaf me inspiratie voor ons nieuwe thema: ‘In het hoefspoor van Kandinsky’. We komen wat meer te weten over de kunstenaar Kandinsky en kruipen zelfs in zijn huid en zien overal zijn blauwe paardje, verwerken die in eigen kunstwerken, maken stippenkunstwerken en schilderen een vriendje van de klas terwijl we geluiden zien en kleuren horen.
“He juf, waarom leren wij eigenlijk elke week een liedje of een versje?” “Omdat ik er altijd van geniet hoe snel jullie zo een liedje of versje wel niet leren. Vinden jullie dat niet fijn?” “Jawel, superfijn!”
Een versje dat aansluit bij ons nieuwe thema:
‘De kunstenaar’
Als het kon dan zou ik alles willen kleuren.
De bomen zwart, de wolken geel en rood.
Het gras oranje en de koe roze.
Paarse rozijntjes in mijn rozijnenbrood.
Mijn juf die zegt dan altijd: “Nee, dat kan niet, want gele wolken
da’s een beetje raar…”
Maar ach… Ze wil het maar niet snappen: “Ik ben gewoon een échte
kunstenaar!”
Onze klas
"Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is een te blijven als je groot wordt."
- Pablo Picasso