deel 2 van ons groente & fruitproject

Geplaatst op 27 jan 2019
deel 2 van ons groente & fruitproject

Dag ouders,

De afgelopen weken hebben we al veel bijgeleerd over groenten en fruit.

Om ze niet te vergeten hebben we ze per duo ( kleuter-leerling )

ook vorm gegeven via een tekening en geschreven woorden.

Hieronder volgt een opsomming:

·       In de winter groeien veel groenten in de grond of net boven de grond ( we denken bv. aan witloof, prei, bloemkool,… )

·       Naast oranje wortelen bestaan er ook paarse en witten. De witte heet pastinaak.

·       In onze fruitcanon komt maar een vrucht voor die ook in België groeit ( de peer )… de andere komen allemaal van een ver land ( exotische vruchten ).

·       De peer plukken we in het seizoen de herfst en kan je lang bewaren en dus ook eten in de winter.

·       Een ander woord voor fruit is vrucht, een ander woord voor lichaam is lijf.

·       Er bestaan naast de langwerpige ook bolvormige courgettes.

·       Juf Diana wist ons te vertellen dat er ook witte pompoenen bestaan.

·       Naast paarse aubergines heb je ook witte aubergines.

·       Groenten en fruit van dichtbij zijn het verst en smaken het best in hun seizoen dat ze rijp zijn.

·       Groenten en fruit zijn zeer gezond, eet er veel en je bent fit, sterk en kan je beter concentreren om te leren.

·       Groenten en fruit die van ver komen tot bij ons ( met vrachtwagen, trein, boot, vliegtuig) = meer rookuitstoot en energieverspilling ( bewaren in grote koelkasten/ruimten ).

·       Groenten en fruit niet wassen met de kraan open en met een volle kookpot water = waterverspilling  ).

·       Groenten die wat vlekken vertonen en een beetje verrimpeld zijn… zijn nog lekker … bv de pastinaak in onze wortelsoep.

·       Tomaten zijn het lekkerst in de zomer en sommige zijn groen, geel ,oranje tot zelfs paars/zwart.

·       Een avocado en tomaat zijn een vrucht… geen groente.

·       Er bestaan ook gele courgettes.

·       Erwten of toverballetjes zijn een groente uit het seizoen de lente.

·       …

In de kwis bij juf Jaimie werden heel wat van deze weetjes bevraagd in een kwis en de resultaten waren super… iedereen heeft gewonnen.

Mvgn juf Jaimie & Nancy