Geplaatst op 25 mei 2019
Bloemenpret

Beste ouders,

Nooit gedacht dat dit thema bij al de kinderen in de klas zo goed zou aanslaan. Dankzij een gemeenschappelijke brainstorm wist ik wat ze wouden te weten komen.

Bv. De verschillende delen van de bloem leerden we kennen door het knippen, puzzelen/plakken van nieuwe bloemen

( zie collagebloem van Kazuki naast deze tekst).

De verschillende vormen van echte bloemblaadjes konden we met al onze zintuigen waarnemen via het leggen van bloemenmandala’s.

De verschillende soorten bloemen leerden we kennen door het bloemen/kruidentuiltje van Esme en talrijke stoffen/wollen/metalen/plastieken bloemen.

Hoe bloemen groeien blijft voor sommige nog een wonder , want enkele kinderen dachten dat ze hun blaadjes van de mandala langer zouden kunnen bewaren door ze water te geven… ;0)

De tuinbakken in het buurtpark na het ledigen van de compostemmers kon het groeiproces nog wat verduidelijken.

In bronnenboeken ontdekten we dat groenten- en fruitplanten/bomen ook eerst bloemen hebben in de lente .

Sommige bloemen kan je eten en lekkere thee van maken.

Heerlijke bloemengeuren zitten ook vaak in zeep en parfum.

Onze fijne motoriek en technische inzichten konden we oefenen via een stappenplan om een wollen anjer te vervaardigen.  Ze wouden ook graag een bloemenwinkel inrichten en een boeket maken voor in de familiehoek .

Juf Evy bracht haar schildpad Tortilla mee en leerde ons een mooi afsluitliedje aan .

Gedurende deze periode waren er ook 4 jarigen: Zeynep, Arda, Ali & Holden. Proficiat nogmaals !

De komende 2 dagen spelen we vooral gezelschapsspellen en na het verlof plaatsen we onze papa’s in de kijker.

Fijn verlof.

juf Nancy