donderdag = taalknuffel draak op bezoek

Geplaatst op 26 mrt 2020
donderdag = taalknuffel draak op bezoek

Dag allemaal,

De groeten van draak… wat is hij blij dat hij via deze weg jullie ook “klank-vragen” kan stellen.

Weet je nog dat draak ( met een zware stem ;O) ) de letters NIET uitspreekt zoals in het alfabetlied maar dat hij ze uitspreekt ( fonetisch ) zoals we de klanken horen

( om daarna ook te kunnen lezen en schrijven ).

Er zijn drie foto’s met de zoekopdracht:

-       Welke letter hoor je vooraan in het woord ? Of wat is de eerste letter van deze prent/afbeelding ? ( want, maan, ballon, hok, fles, gieter, zon, jas, laars, vaas, rok, emmer )… laat hen deze woorden niet meelezen in de brief of ze herkennen de letter ipv ze te horen . Jij als ouder mag de woorden wel voorzeggen als ze die zelf nog niet kunnen benoemen in het Nederlands.

-       Met welke letter eindigt het woord? Of wat is de laatste letter van dit woord?

-       Welke klank/ letter hoor je in het midden van deze afbeeldingen/ woorden ?

Er zijn ook drie foto’s met de oplossing ( daar staat draakje bij).

Lukken deze opdrachten nog niet dan kan je je kind vragen om woorden te zoeken die beginnen met de letter s of r of k … iets moeilijker f, t, d, v,…

variante:

Je kan ook voorwerpen in je huis gebruiken of lievelingswoorden benoemen en toepassen op de klank-vragen die draakje zou stellen.

varia:

-       De lente is in het land. We hebben met heel de basisschool geen seizoensfoto kunnen gaan trekken in het park. Kunnen jullie 1tje opsturen van jullie zelf/ met of zonder gezin … dan maakt juf Elke Waegeman daar een collage van.

-       Voor jong en oud cultuur in huis via   podiumaanhuis.be .

Ik heb bv. gisterenavond enorm genoten van de gezinsvoorstelling

“ Ola Pola Potloodgat  “.

-       Heb je een lievelingsprentenboek liggen thuis… zoek eens op of het ook omgezet is tot een digitaal prentenboek op Youtube… soms komen de prenten dan “ tot leven “ en komt er muziek aan te pas.

Fijne 4de dag van de week allemaal!

Draak & juf Nancy