Waar heb je zin in deze week?

Geplaatst op 27 jan 2018
Waar heb je zin in deze week?

Voorbije week … eens geen thema maar tijd genomen om:

1.     In een kringgesprek te weten te komen

- waarmee de kleuters nog eens willen spelen

- of waarover ze iets gedurende het schooljaar nog willen leren

2.     De hoeken te observeren en samen te refllecteren over inhoud, betrokkenheid ( leren verwoorden waarom je iets leuk vindt of niet en suggesties leren geven )

ps:

Wie thuis iets heeft om de hoeken te vernieuwen, aan te vullen of te verfraaien naar eigen leefwereld, mag het altijd meebrengen.

3.     Meer te vertrekken uit de interesses en inspraak van de kleuters.

Bv. Elouan vindt dat er nog een ijsbeer ontbreekt in onze dierenbak en toevallig ligt er een muzikaal luisterverhaal “ De groene ijsbeer “ in onze bibbak. Het lange verhaal  op CD met prentenboek vonden ze zo spannend en grappig dat ze uitkeken op de derde dag naar de ontknoping.

Ik was verbaasd hoe lang ze aandachtig genoten en ondanks de moeilijke woorden en accenten veel van het verhaal verstonden.

4.     Links en rechts inoefenen via een dansje “ Toedeloe & Cha cha cha “

5.     Een ruimte- en teldictee in te lassen om na te gaan wat ze al kunnen toepassen van deze aangeleerde woordenschat in 2D ( op papier )

De kinderen van onze klas zijn echte dierenvrienden… dat blijkt uit het kringgesprek ….

·       Hamza wil graag iets meer weten over panda’s.

·       Abdel over vossen, Mohamed over de dolfijn, Janneke over krabben en een schildpad, Ensar over muizen en Aïssatou over vogels.

·       Pol wil de verschillende soorten en namen van vissen leren kennen.

·       Elouan zou graag eens met een ijsbeer kunnen spelen en naar filmpjes kijken.

·       Kholoud, Mariama  en Nora willen er nog eens over nadenken.

·       Elise wil ons het liedje over “ Mieke hou je vast aan de takken van de bomen.“ aanleren.

En vertelt dat Oscar haar broer het op viool leert spelen. Later wanneer wij het liedje kennen en hij het kan spelen… komt hij het eens opvoeren in onze klas.

·       Lou en Osman willen nog eens graag spelen met de kaplablokken en  Lou zou het eens graag hebben over leven en dood gaan en terug komen als iets anders.

·       Noa en Judith willen eens graag boetseren met klei.

·       Bas over de Jungle niet speciaal over de planten… maar welke dieren leven er in de jungle en welke niet.

·       Oscar de broer van Nora wil graag spelen met een aap.

·       Firdevs en Ali-Kerim waren afwezig… vraag ik het later eens aan.

Volgende 2 weken als thema ”  Succes met de zes “.

ps: 8 februari OUDERCONTACT voor 3KK

met vriendelijke groeten

juf Nancy

"Kleine kinderen geef je diepe wortels.
Grote kinderen vleugels."

(Chinese spreuk)