Welkom bij Mali-Malak.

Geplaatst op 13 sep 2018
Welkom bij Mali-Malak.

Mali-Malak de slak, de klaspop van de derde kleuterklas heeft het moeilijk om al de namen van zijn nieuwe klasgenoten te onthouden … hij durft ze wel eens wat fout uit te spreken, maar gelukkig kan iedereen ermee lachen.

Hij vindt het ook zeer fijn dat haast iedereen zijn liedje alleen kan zingen.

Dankzij Ilya weten we nu dat Mali-Malak  niet helemaal juist “gestikt” is…

want eigenlijk moeten zijn ogen op zijn langste sprieten staan.

Daarnaast hebben we uit een boek andere grappige wist-je-datjes geleerd:

-      Een slak heeft 4 sprieten, 2 lange om te zien en 2 korte om te voelen.

-      Hij heeft geen poten maar 1 grote voet.

-      Sommige mensen eten graag slakken , waaronder de juf.

-      Een slak zonder huisje is een naaktslak.

We hebben ieder op onze eigen manier een slak met wasco’s getekend,

geboetseerd uit plasticine en super mooie “collageslakken “ slakken geknipt en geplakt.

Met veel concentratie en af en toe op de tong bijtend ;0) heeft iedereen in een vloeiende beweging ( voorbereidend schrijven ) een fantasieslak ( via de lichtbak ) overgetekend.

Enkel door te voelen herkennen we een slak van piepschuim, plastic, hout, rubber,

stof of metaal.

In het prentenboek “ Blij met mij “ stelt Thomas zich voor dat hij een dier kon zijn zoals bv. een slak. Dan zou hij alles lekker traag kunnen doen en in het huisje op zijn rug kunnen wonen.

Maar wat als er een feestje is ? Dan komt hij pas aan als alle taart is opgegeten en iedereen naar huis wil gaan…

N.a.v. dit verhaal stellen we ons de vraag  “ Welk dier zou jij een dag willen zijn en waarom ?

Op het einde van de week zal iedereen een figuur uit het boek nagespeeld hebben.

Bij het zoeken naar de gepaste attributen voor ons toneel had Esme een leuk idee.

Onze rieten mand van de mapjes is ons slakkenhuis.

De volgende twee weken leren we over vormen en krijgt iedereen zijn symbool.

Slijmerige groeten van Mali-Malak en juf Nancy.

"Kleine kinderen geef je diepe wortels.
Grote kinderen vleugels."

(Chinese spreuk)