patronen ontdekken

Geplaatst op 27 sep 2020
patronen ontdekken

BESTE OUDERS ------

ONZE WEEK_4

Nadat jullie kleuters twee dagen in de klas van juf Maité doorbrachten..
Vlogen we er woensdag weer samen, en wel heel gezond in met onze
ZELFGEMAAKTE dipsaus!

       >> VRAAG eens aan jullie kleuters hoe we dat precies maakten,
          adv de foto in het album van de dipsaus?
         De meesten kunnen dit vlot vertellen,
          en nog vlotter opeten J

 

Vanaf donderdag introduceerde ik bijzondere patronen die we om ons
       heen in allerlei gedaantes spelenderwijs kunnen ONTDEKKEN…

We worden ons BEWUST van alle stippen, strepen, vlekken, strepen,..

om ons HEEN. We deden een grote ZOEKTOCHT op onze speelplaats

(zie foto’s op onze klaspagina) en daarna LEERDEN we ZELF stapsgewijs

deze patronen MAKEN…        en zintuiglijk te ONTDEKKEN.

Al experimenterend met ecoline en pipetjes, al tellend

met een dobbelsteen, al tekenend met een viltstift op waterverf-

lieveheersbeestjes, we kijken ook elke dag goed naar onze eigen kledij

en naar de HUID van dieren, we knippen strepen,

en we proberen te verwoorden hoe anders een stip voelt dan een streep,
       ..



Oscar en Zanna kunnen zelfstandig het stippen-tel-spel spelen met de lieveheersbeestjes, en kunnen dit ook aan de anderen geduldig uitleggen.

Juliette was helemaal in haar nopjes op mij woensdag terug te zien, en proeft al graag eens professioneel voor!
Lou gaf wel 10 duimpjes voor onze lekkere saus, en leest graag in de boekenhoek “haar” speciale lieveheersbeestjes boek dat ik meebracht uit de bibliotheek.
Raphaëlle is dol op ons stippen-lied en kan dat al zelf zingen, en ze vond een vriendinnetje in de klas van Maité: Lucy.
Eymen speelt graag spelletjes en voelt zich nu helemaal als een “vis” in het water in onze klas!
 Hind en Mariam spelen heel graag samen, en Lou komt er ook graag bij.
 Aimé en Hugo spelen graag samen in de klas, ze vonden de dipsaus beiden lekker..en toen
 viel Aimé met zijn arm in de saus!


 

Storm kan je op de volgende pagina aan het werk zien, hij maakte prachtige vlekken en was    er zelfs ook een beetje verbaasd over.

 

Alle kleuters experimenteerden met vlekken,
met de verschillende laagjes vloeipapier over elkaar,
we keken NAUWKEURIG
naar heel het vlekkenproces
+ de fotografische documentatie ervan door mezelf en door anderen.
Ook de achtergebleven sporen werden uitgebreid bekeken en bewonderd.

 

De beelden vertellen eigenlijk gewoon alles.
Zie ons fotoalbum.
warme groet * KAREN *

terug

Onze klas

“To enter the world of a child (or a cat) the least you must do is sit down on the ground without interrupting the child in whatever he is doing, and wait for him to notice you. It will then be the child who makes contact with you, and you (being older, and I hope not older in vain) with your higher intelligence will be able to understand his needs and his interests, which are by no means confined to the bottle and the potty. He is trying to understand the world he is living in, he is groping his way ahead from one experience to the next, always curious and wanting to know everything.”

Bruno Munari
// uit: Design as Art