Geplaatst op 10 jan 2021
winterse post!°

H A L L O A L L E M A A L ,

De afgelopen week maakten we het heel gezellig in onze klas met het contrast tussen licht en donker. Er waren zachte dekentjes om op te lopen, op te dansen en op te spelen.. De klas werd in het duister nieuwsgierig ontdekt met allerlei lampjes, op onze kousenvoetjes. Jullie kleuters voelde zich geborgen en genoten van zoveel zachtheid. Regelmatig hoorde ik spontaan hoe fijn ze het vonden zo samen, met elkaar, en gewoon om in onze klas te zijn. Ze benaderden die zachtheid in de klas met veel respect en een rustige houding. Of ze uitten bewonderende kreetjes over hoe “mooi” alles nu was geworden, in de nieuwe hoeken die in een nieuw kleedje staken of met de piano muziek die aanwezig was.

>

Hugo, Eymen en Mariam tekenden prachtige sterren en een maan, ook Zanna deed dit met veel precisie en bracht daarna nauwkeurig de “Glow in the dark (speciale magische) verf aan! Als onze tekening klaar was en gedroogd, konden we ze de volgende dag bewonderen hoe ze licht gaf.. Oscar zag in zijn sterren schimmen zelfs een licht gevende draak, en Aimé zag wel tien sterren en de “maaaaaaaan”. Lou bracht haar mooiste dekentje mee voor in de klas (en we mogen dat een hele winter in onze klas als logé houden!) Storm kon heel goed de lichtjes tellen die je moest aandoen met een knopje, toen we het spel met vermeerderen en verminderen speelden. Hind kijkt graag naar het weer, en ziet elke dag haar eigen zon staan aan de hemel. Juliette kan heel goed vertellen dat als de zon gaat slapen, de maan aan de hemel komt. Als we naar school komen, zien we de zon. “En als we slapen, staat de maan aan de hemel want dan is het donker en kunnen we niet naar school komen hé Juf Karen?” (Raphie) “Ahnee dat zou gek zijn, want dan is het nacht” (Oscar) Devan, Léo-Paul en Hazal (onze peuters) blijven glasparels sorteren met licht, en experimenteren met lampjes en glow in the dark materialen ongelooflijk fijn vinden. Speciale sensory-bins die ik maak voor hen vinden ze heel fascinerend, en de anderen komen dan ook nieuwsgierig kijken of doen ook mee.

Een greep uit volgende week ///
verder exploreren van de contrasten tussen licht en donker, het aanvoelen van kleur nuances (bvb blauw lichter maken), we spelen met voorzetsels onder-op-en naast een dekentje-.. we tekenen in het donker in groepjes van twee, we leren de bekende Aquarium + fossielen muziek kennen van Camille Saint-Saëns, en we leren communiceren over de deken – sculpturen en installaties van Berlinde De Bruyckere.

Liefs, x juf K

“To enter the world of a child (or a cat) the least you must do is sit down on the ground without interrupting the child in whatever he is doing, and wait for him to notice you. It will then be the child who makes contact with you, and you (being older, and I hope not older in vain) with your higher intelligence will be able to understand his needs and his interests, which are by no means confined to the bottle and the potty. He is trying to understand the world he is living in, he is groping his way ahead from one experience to the next, always curious and wanting to know everything.”

Bruno Munari
// uit: Design as Art