Geplaatst op 14 mrt 2021
v o r m e n

Hallo lieve kleuters en ouders,

*
Twee weken werkten wij spelenderwijs rond de v o r m e n cirkel, driehoek, vierkant en rechthoek (en andere vormen we tegenkwamen op onze tocht).

We bekeken onze eigen gekende schoolomgeving met andere ogen toen we op zoek gingen naar rechthoeken.. Een baksteen, het raamkader, en zelfs de stukjes tape op de deuren van de toilet werden bestudeerd en geclassificeerd J ! Dit gingen we zelf benoemen, vergelijken, documenteren en achteraf reflecteerden we hierop.

Ons bewustzijn werd maximaal aangewakkerd om spontaan vormen te gaan HERKENNEN en BENOEMEN, en we gingen elke dag een stapje verder. Telkens met een grote nadruk op de zelfstandigheid om zaken te exploreren en te onderzoeken, en verwoorden van wat we zien / voelen / denken.

Hoe VOELT een driehoek?

Vormen werden getekend met een vinger in het zand, en met een balpen of stift werd verder geoefend. Wat we maakten en zagen kreeg een plekje op onze groeiende vormen – muur, waar leuke kleine gesprekjes plaatsvonden onder de kleuters.

MISSCHIEN (prachtig boek dat we lazen van Guido Van Genechten) is alles wel gemaakt uit vormen?  Alle mensen, alle planten, alle dieren? We filosofeerden daarover, en daar konden sommige kleuters al babbelend hun fantasie en kijk op de wereld de vrije loop laten.

__veel meer foto’s vinden jullie terug op onze klaspagina! _______________

Jij, vriend van mij!

Onze JK groep blijft groeien.

Daarom is het belangrijk om ook af en toe bewust stil te staan.

Wij zijn allemaal verschillend, en toch hebben we enorm veel gelijkenissen.

Vriendschap is iets heel moois, en dat begint bij respect voor elkaar door onze verschillen te omarmen.

Wat vinden we leuk aan elkaar?
       We kijken eens met andere ogen naar elkaar, en naar de vrienden die we minder goed kennen in de klas.

SAMEN. De kleuters krijgen ook input om een mooi en gevarieerd spel te creëren op de speelplaats en in de klas. We leren samen spelletjes en leren ook via een gevisualiseerde liedjesbundel klassieke en toffe kinderliedjes kennen. We leren ze eerst samen aan, zodat de kinderen later zelfstandig met hoofdtelefoon en een micro kunnen meezingen met de liedjes op ons zelfgemaakt podium! Dit wordt een nieuwe hoek in de klas, waarvoor ze dan later kunnen kiezen.

We komen een beer tegen die verliefd is op een vlinder, juf Tanja gaat een boek voorlezen in haar moedertaal (Russisch), .. en vriendschap kan je ook sluiten met een dier. Als alles goed gaat.. Komt Ollie woensdag eens mee naar de klas! Daarna reflecteren we daarop. (Wat doet ze graag, waar houdt ze van, wat eet ze en hoe kan je lief zijn voor haar,..)

warme groet,

x juf K

“To enter the world of a child (or a cat) the least you must do is sit down on the ground without interrupting the child in whatever he is doing, and wait for him to notice you. It will then be the child who makes contact with you, and you (being older, and I hope not older in vain) with your higher intelligence will be able to understand his needs and his interests, which are by no means confined to the bottle and the potty. He is trying to understand the world he is living in, he is groping his way ahead from one experience to the next, always curious and wanting to know everything.”

Bruno Munari
// uit: Design as Art