Rekenles met Mondriaan

Geplaatst op 4 sep 2012
Rekenles met Mondriaan

Journalist Tom Ysebaert, van De Standaard, bracht maandagochtend een bezoek aan onze school.
Hij was erbij vanaf het prille begin tot aan de speeltijd.

Hij vuurde al zijn vragen af op de juffen, sommige ouders en de coördinator.

Benieuwd naar zijn verslag, lees dan mee of surf naar de link op De Standaard site.

SCHAARBEEK - De bel had nog maar geklonken of de kindjes moesten al een pop maken. De eerste ‘kunstzinnige’ basisschool in Schaarbeek vloog er meteen in.

Yassine huilt. ‘Hij komt over van een andere school en mist zijn vriendjes’, zegt zijn moeder Malika Benali. Traantjes op de eerste schooldag, wat dat betreft verschilt deze school niet van de andere. Maar de basisschool Sint-Lukas in Schaarbeek wil wel heel anders gaan onderwijzen. Ze noemt zich de eerste kunstzinnige basisschool van het land. De vijf muzische domeinen – beeld, muziek, drama, bewegingsexpressie en media – zullen worden geïntegreerd in het dagelijkse werk. En dat wordt al van bij het openingsmoment duidelijk.

Nadat coördinator (zeg niet directeur) Wim Van Den Brulle de ouders en kinderen welkom heeft geheten, duiken twee juffen in de poppenkast. Met de hulp van twee pluizige figuren doen ze de kindjes roepen, springen en dansen. Zo schudden ze de eerste-schooldag-stress af. Als afsluiter van het openingsmoment krijgen ze een houten lepel, een klompje klei en knopen en kraaltjes, waarmee ze zelf een popje maken.

lees het volledige artikel op DS • link