Update voor morgen

Geplaatst op 22 mrt 2016
Update voor morgen

De school is morgen op 23.02.16 OPEN

We garanderen de veiligheid van jouw kind.
Er is extra bewaking aan onze schoolpoort.
Onbekende personen komen niet binnen.

We geloven dat het belangrijk is om snel de draad weer op te pikken en te geloven in het goede.

Met de oudere kinderen zal gepraat worden in de klas over wat hun gevoelens zijn.
We volgen hiervoor de tips van Klasse.be ook handig voor jou als ouder.

Ook kinderen zijn geschokt als er in de media sprake is van aanslagen, oorlog en geweld.
Ze horen, zien en lezen net zo goed het nieuws als volwassenen. Erover praten op hun maat is een goed idee. 7 tips.

• 1 • Luister vooral
    Elk kind is anders en gaat op zijn eigen manier met heftig nieuws om. Stel daarom vragen en laat kinderen vooral zelf vertellen. Wat hebben ze gezien, gehoord en gelezen? Wat vinden ze ervan? Vertrek ook vanuit hun behoeftes: willen ze praten, meer informatie, met hun gevoelens aan de slag, zwijgen…

• 2 • Geef emoties een plek
    Het is logisch dat kinderen verdrietig, boos of angstig zijn. En het is belangrijk dat ze die gevoelens kunnen uiten. Dat kan door over het nieuws te praten, te tekenen of te schrijven. Zo geven kinderen de gebeurtenissen een plek. Spreek islamitische kinderen niet aan op hun moslim zijn. IS en AL Qaeda zijn niet representatief voor de moslimwereld. Laat ze eventueel vertellen over reacties, menslievende boodschappen en initiatieven van andere moslims.

• 3 • Benadruk de zeldzaamheid
    Druk kinderen op het hart dat een aanslag als deze bijna nooit voorkomt, en dat het mede daarom groot nieuws is waar iedereen over praat. Daardoor krijgen kinderen misschien het idee dat het overal gevaarlijk kan zijn. Stel ze gerust dat ze zich veilig mogen voelen.

• 4 • Blijf bij de feiten
    Kinderen zijn nieuwsgierig en willen vaak heel praktische dingen weten.Beantwoord alleen de vragen die kinderen stellen. Geef eerlijke antwoorden. Maak het niet dramatischer dan het is, maar ook niet minder erg. Je leerlingen hoeven niet alle gruwelijke details te weten.

• 5 • Benoem ook positieve dingen
    Vertel dat hulpverleners de slachtoffers helpen, dat de politie er alles aan doet om de daders te pakken en te zorgen dat dit niet nog een keer gebeurt. Benadruk datbijna alle mensen op de wereld boos zijn over de aanslagen. Presidenten, koningen, vluchtelingen, boeddhisten, moslims, katholieken en de buurvrouw.

• 6 • Speel een positieve rol
    Wees terughoudend met het bekijken en delen van (gewelddadige) beelden. Als kinderen geconfronteerd worden met onrecht, willen ze vaak iets doen en hun stem laten horen. Ze kunnen een tekening maken of een verhaal schrijven of een reactie posten op social media. Ook helpt het om te zien of horen wat andere kinderen vinden, bijvoorbeeld tijdens een klasgesprek of op tv.

• 7 • Doe ook iets vrolijks
    Vergeet niet dat er ook veel leuke dingen zijn om te doen of aan te denken. En stel je kinderen gerust dat dat ook mag. Doe een spelletje, kijk een leuke film, vertel een vrolijk verhaal en geef elkaar een knuffel.