STEM-ict KIDSlab op onze school

Geplaatst op 4 mrt 2015
STEM-ict KIDSlab op onze school

DOE mee met ons STEM-ict kidslab
STEM = Science, Technology, Engineering and Mathematics.

EduCentrum, Brede School Noord en Sint-Lukas Basisschool slaan de handen in elkaar voor hun STEM-ICT kidslab project. Vijf donderdagen na schooltijd, tussen de krokus- en de paasvakantie, duiken de leerlingen van het 1e, 2e en 3e leerjaar in de wondere wereld van de nieuwe technologieën.

Sinds het ontstaan van het internet kan iedereen mits de nodige kennis en vaardigheden heel eenvoudig filmpjes maken, reportages, foto's, radio, artikels, … en die online verspreiden via Youtube, Flickr, sociale media, blogs, … Iedereen kan dus videomaker, fotograaf, journalist, … worden. Daardoor is de term mediawijsheid ontstaan: als iedereen media kan maken en is het belangrijk daar wijs mee om te gaan.

In ons KIDSLAB voorzien we de mogelijkheden om naast het maken van media, nog een stap verder te gaan. Zo hebben we alle tools in huis om heuse 3D-objecten te maken met behulp van onze 3D-printers en lasercutter. Voeg daar Arduino, Kano, LEGO en andere tools, software en apps bij en alles wordt maakbaar binnen ons STEM-ICT-kidslab.

De expertise om dit KIDSLAB te organiseren halen we in huis dankzij EduCentrum met hun FyXXi project. Kom gerust kijken bij de start van ons KIDSLAB op de Sint-Lukas Basisschool te Schaarbeek. De inhoud van het 1e atelier nu donderdag is constructies bouwen en programmeren met LEGO WeDo, programmeren met bee-bots en muziek maken en games spelen met fruit en andere objecten met de MaKEY MaKEY, kortom ICT plezier verzekerd.

Link naar fotoalbum op onze site.

Voor meer informatie contacteer:

Els Dittrich • bsnoord@gmail.com

Wim Van den Brulle • wim@sintlukasbasisschool.be

Praktisch:

Elke donderdag van 15u45 tot 16u45, Sint-Lukas Basisschool, Groenstraat 156, 1030 Schaarbeek.

Workshop VOLZET

Met de steun van de VGC.

LINK persbericht Het Nieuwsblad