Onze 2e en 3e kleuterklas bezoeken de tentoonstelling in de Sint-Pietersabdij in Gent van Carll Cneut. Beleef hier met hen mee de rondreis.
Of heb je zin om zelf eens een uitstap met het gezin te doen, dan kan je hier de weg van de kleuters volgen om zelf actief te doen.
Met dank aan juf Nancy voor dit verslag.
-
inkomhal:
Hier even vermelden dat op het scherm Carll Cneut te zien is… de illustrator
( m.a.w. tekenaar, schilder ) van de prenten uit ons boek “ De gouden kooi “ het verhaal dat wij verteld hebben in de klas.
In de tentoonstelling gaan we terug naar de kindertijd van onze tekenaar/schilder…en gaan we enkele prenten uit ons prentenboek herkennen. We gaan te weten komen hoe en waar Carll Cneut leefde als kind, waar hij over fantaseerde en nadacht
en waarom zijn volière/kooi leeg is in de tentoonstelling ….
-
“ruimte 1 “
Links in de hoek zie je een glasraam met een laan/oprit met aan beide kanten bomen en in de verte de steenweg met voorbijrijdende voertuigen. Wij kijken zogezegd uit het raam van zijn vrijstaand ( staat tussen de velden ) ouderlijk huis in Geluwe.
In een hoekje kom je ook regelmatig een tafeltje beplakt met prenten uit zijn boeken en servies met etensresten.
-
“ruimte 2 “
Hier leer je dat Carll Cneut echt opgegroeid is op het platteland en het heerlijk vond om met 3 verschillende soorten modder te spelen. (zwart wit video)
In 2 houten vogelhokjes kan je piepen naar een nest vol hongerige kuikens…
Eén muur lijkt op een gevel van een huis beplakt met prenten uit zijn boeken.
Wat zouden die grijze vlekken op de één muur kunnen betekenen ?
In verschillende zalen ga je ook een grote kartonnen doos vastgebonden door een nylonkous zien staan ( niet openen … later in de “klasruimte” hangt er 1tje omhoog… hij had als taak om regelmatig in het weekend met de bus … zo’n doos te dragen naar zijn tante nonneke… niemand mocht die doos openen… )
-
“ruimte 3 “
In de buurt van zijn huis waren ook veel boerderijen. ’s Avonds (tijdens de vakanties ) sprong hij soms op de fiets om…. ?
Voel eens in het gaatje bij de laarzen… wat zou dat kunnen betekenen ?
( mogen meehelpen bij bevallingen van kalveren ( koeien ))
-
“ruimte 4 “
De familie van Carll Cneut was héél gelovig… een tweeling broers ( grootomen van Carll ) hebben zelfs een kapel dicht bij hun huis gebouwd… vanaf dan waren zij nooit meer ziek…
Waar geloven jullie in ?
-
“ruimte 5 “
Hier krijg je te horen dat Carll Cneut al graag tekende en schilderde als hij kind was en later daar graag zijn beroep van zou willen maken.
… Dat had anders kunnen verlopen, want tijdens de bietenoogst had hij bijna zijn teken/schilderarm verloren in één van de bietenmolentjes ( zie de 3 videoschermen van de draaiende “bietensnijders” )
Zijn mouw was blijven steken aan een van de pinnen en gelukkig had opa net op tijd de machine uitgezet.
Zie ook het verschil op de twee zwart-wit foto’s van Carll Cneut in schilderschort. ( poppenarm onder de stoel )
Hier kunnen de kls ook eens met linker- en rechterhand een krabbel plaatsen op het rode bord ( als er krijt ligt )… welke is je dominante ?
-
“ruimte 6 “
De keuken van het ouderlijk huis… hier zie je welke kunstenaars Carll Cneut inspireerden dankzij het sparen van SOUBRY-punten ( Pieter Breugel, Ensor,… )+ hier wordt ook uitgelegd dat zijn tante “van’t stad “ op een dag spaghetti heeft leren eten… in een dorp waren ze gewoon hun vlees, aardappelen en groenten mooi gescheiden op het bord aan te bieden en op te eten. Het was een openbaring voor Carll Cneut om zo’n lekker gemengd goedje te leren kennen… Hij kwam ook toen op het idee om eens zijn verven te mengen… (zoals spaghettisaus )
Wat zou dat geven ? ….
-
“ergens kom je ook een ruimte tegen mss 7“
waar je schreeuwende waterfiguren & waterdieren in een soort vijver ziet ronddrijven en zweven = zijn fantasieën , nachtmerries. Je kan daar eventueel ook even de kleuter op de grond laten liggen… en ook de link maken met mooie dromen = engeltjes op het plafond…..
-
“ruimte 8 “
De mooie lege volière = ander woord voor kooi.
Waarom zou er krantenpapier op de grond liggen ?
Waarom zien we zoveel witte spatten/vlekken op de tak & het krantenpapier ?
Welke techniek en welke vogel hebben wij ook getekend/geschilderd in de klas ?
-
“ruimte 9 “
In de woonkamer werden regelmatig mensen ( de bakker, dokter, … uitgenodigd voor een drankje )
-
“ruimte 10 “
Schilderij van een mooie speelplaats + hinklespel op de grond , de klasruimte ( droomde liever weg tijdens het bewonderen van het schilderij naast het bord… dan naar de foto van de Koning Boudewijn en de Koningin Fabiola )
(plaatsje van de bal voor tijdens de speeltijd… niet om mee binnen te spelen )
Je ziet ook een schilderijtje van een oog… = het oog van de strenge meesteres uit de derde kleuterklas of was het nu de 2de ;o)
Hier kan je vertellen waarom niemand de kartonnen doos van Carll Cneut mocht openen… hij was beschaamd over de inhoud = beetje een “vies taakje”
Nl. gedroogde koeienvlaaien brengen naar tante Nonneke = mest voor de geraniums … groeien ze beter van en geeft mooie bloemen!
-
“ruimte 11 “
Daar staan autozetels ,rijhuizen en een zwart wit film …
= stiekeme gebeurtenis
Zijn moeder reed soms op een zaterdag met haar kinderen “plat op de achterbank ) naar de stad om frieten uit een bakje te eten.
Bij de terugkeer de autoramen goed naar beneden om te verluchten…
Want dat mocht vooral niet geroken worden door hun buren en dorpbewoners
… niet goed voor het gezin hun fatsoen…
ergens betalen voor frieten/aardappelen als jezelf op het erf aardappelen
kweekt en verkoopt.
Op weg naar het frietkot kwam je meer en meer rijhuizen tegen…
Carll Cneut wou graag “ als de kortwoners” leven
( = mensen die in een rijhuis wonen… ) die hadden geen velden…
maar waren volgens hem altijd buiten om nieuwe dingen te ontdekken en
waren nooit alleen… want hadden véél buren )
Op een dag mocht hij bij een vriendje , een kortwoner logeren… na 2 uur
spelen in een kleine kamer… was de lol ervan af… hij voelde zich benauwd en
opgesloten
en verzon een smoes ( buikpijn ) om weer naar huis te kunnen gaan.
Het eerste wat hij deed was zijn volière open zetten en
m.a.w al zijn vogels vrij te laten. Waarom deed hij dat denk je ?
Zou jij graag in een kooi willen wonen? En als die van goud was ?
Is het een goed idee als je nu een kooi of volière ziet
om het deurtje open te laten ?
( trieste gebeurtenis van Els… als zij een kind was heeft een ouder kind het
deurtje van haar vogel laten open staan… vogels die als huisdieren zijn
opgegroeid …. overleven het niet in de natuur!!! )
-
“ruimte 12 & 13“
-
schilderijen van zijn prenten in een donkere gang ( zijn enkele “opstapjes” aanwezig maar laat ze a.u.b de schilderijtjes niet aanraken… )
Hij was het ook eens beu om vogels te schilderen en heeft dan eens 657 varkens op één schilderij geschilderd.
Welk penseel heb je dan nodig om zo klein en fijn te kunnen schilderen ?
-
schilderijen van hem bij daglicht + zwarte vogels door kinderen uit de lagere school geschilderd
-
“ruimte 14 “
Het tijdelijke atelier van Carll Cneut.
Meer nieuws
Update soep - welkom op de ouderklets
Melk en soep op school
Communicatie 1e oudercontact
Aanstelling nieuwe coördinator
Aanvraag melk/soep/solidariteitsbijdrage