Persbericht van de Minister

Geplaatst op 23 jan 2017
Persbericht van de Minister

Als school vinden we project-onderwijs een meerwaarde voor onze leerlingen. Daarvoor werken we intens samen met externe partners om op die manier nog meer kennis en ervaring in onze school binnen te halen. We zijn dan ook blij dat we als voorbeeld worden aangehaald in de persmededeling vandaag door Minister Crevits.

Hieronder kan je dat bericht lezen.

KABINET VAN DE VICEMINISTER-PRESIDENT VAN DE VLAAMSE REGERING,
VLAAMS MINISTER VAN ONDERWIJS HILDE CREVITS

Workshop beatboxing of een eigen muziekfestival op school. Het kan!

Een workshop beatboxing, verhalen uit de boekentuin, een eigen muziekfestival. Het zijn enkele voorbeelden hoe scholen creatief aan de slag gaan met de subsidies in het kader van het project Dynamo. 199 scholen krijgen van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits 287.000 euro om zo’n creatief cultuurproject te realiseren. Dit project stimuleert de brede ontwikkeling van elke leerling en biedt elke jongere de gelegenheid om van cultuur te proeven.

Via Cultuurkuur.be, het online platform voor cultuureducatie krijgen scholen, van kleuterschool tot hogeschool, elk jaar de gelegenheid een creatief project in te dienen. Een professionele jury staat in voor de beoordeling. Het project loopt van februari tot einde juni. Vlaams minister van Onderwijs kent daarvoor subsidies toe. Dit jaar gaat het om 287.000 euro voor 199 scholen. Cultuurkuur.be is een samenwerking van CANON cultuurcel en Cultuurnet Vlaanderen.

Het is de ambitie om elke jongere, ongeacht de thuissituatie en de sociaaleconomische achtergrond, te laten proeven van cultuur. Cultuur en onderwijs dragen zo op een actieve en creatieve manier bij jongeren bij aan talentontwikkeling.

Voorbeelden van goedgekeurde projecten:

- De Gemeentelijke Basisschool De Zonnebloem in Wilrijk gaat aan de slag met klank, muziek en dans in workshops beatboxing, rap, olievatenpercussie en componeren een eigen muziekstuk. Ze worden o.a. ondersteund door de muziekdocenten van de academie en Theater FrouFrou.

- De leerlingen van het 5de leerjaar van Sint-Lukas Basisschool uit Schaarbeek creëren vanuit persoonlijke interesses een multimediale muzische voorstelling die ze voorstellen in Zinnema. Ze leren filmen, monteren, dansen, regisseren, acteren onder begeleiding van o.a. Matrix, Mobile Music Playground, On the roof en ABC.

- In de Katholieke Centrumscholen in Sint Truiden worden de leerlingen van het 5de jaar humane wetenschappen ondergedompeld in de lokale geschiedenis en het erfgoed rond het thema 175 jaar psychische zorg in Sint-Truiden.  Een professionele woordkunstenaar, de zorginstelling Asster en de lokale erfgoedcel zorgen voor ondersteuning met een apotheose op Erfgoeddag 2017.

- Het Sint-Jozefsinstituut (BuBaO) in Geraardsbergen gaat een samenwerking aan met auteurs en illustratoren die op maat werken met de kinderen. Sandrine Lambert, Hilde Rogge, Jan De Kinder en Veerle Derave brengen samen met de kinderen verhalen uit de boekentuin tot leven en plaatsen het boek een jaar lang centraal op school.

- In het GO! atheneum d' hek in Landen zetten de leerlingen van de derde graad BSO samen met Muziekodroom zelf een miniversie van een festival op touw. De leerlingen staan zelf in voor de opbouw van het podium, geluidsinstallatie, decor en vormen een forum voor eigen zang, dans en DJ-acts.

- Onder begeleiding van leerkrachten woord, muziek en beeldende kunst van de Academie in Ieper geven de leerlingen van GO! MPI Westhoek in Koksijde een zeer creatieve, theatrale, plastische en muzikale invulling aan het verhaal van Reynaert de vos. Het resultaat wordt een tentoonstelling, mini-theater en videomontage van het afgelegde proces waarin persoonlijke ontplooiing centraal staat.

Het project Dynamo veronderstelt een intensieve, meerdaagse begeleiding van een externe partner. Maar ook de inbreng van de leerlingen zelf is cruciaal. En de leerkrachten op hun beurt moeten het vuur brandend houden wanneer de professionele partners vertrokken zijn.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: “Van februari tot juni krijgen 200 scholen de gelegenheid om hun culturele vleugels uit te slaan. Professionals, leraren en leerlingen creëren wervende tentoonstellingen, verhalen, muziekevenementen enz. Dankzij het project Dynamo komen duizenden jongeren in contact met de rijke culturele wereld. Ook die jongeren die cultuur thuis niet met de paplepel meekrijgen. Onderwijs en cultuur vinden elkaar hier blindelings met een open blik op de samenleving.”